Notranja pravila je pojem katerega se ne sliši pogosto. Vsaka organizacija brez notranjih pravil ne more poslovati.

 

kaj so notranja pravila: slika prikazjuje grafiko a4 lista, znotraj so črte bele in da nesni strani je prikaz zvezde z 8 kraki

 

 

Kaj so notranja pravila?

Notranja pravila: pojem, ki nam je po eni strani zelo znan po drugi pa tudi dokaj neznan. Morda ste se že srečali s pojmom, morda ne. Mogoče želite ustvariti svoje podjetje pa vas vse te informacije medejo? 

 

Brez skrbi. Točno zato je pripravljen današnji članek, da vam olajšamo skrbi in pojem notranjih pravil malo bolj predstavimo. 

 

Torej kaj sploh je definicija notranjih pravil?

 

Notranja pravila so interni pravni akt, ki določajo:

  • izvajanje zajema dokumentarnega in arhivskega gradiva v digitalni obliki
  • dolgoročne hrambe dokumentarnega in arhivskega gradiva v digitalni obliki 
  • ponudnika storitev za izvajanje zajema dokumentarnega in arhivskega gradiva v digitalni obliki 
  • ponudnika storitev za dolgoročno hrambo dokumentarnega in arhivskega gradiva v digitalni obliki 

 

Teoretično notranja pravila predstavljajo podlago za učinkovito in dobro izvajanje eHrambe in predstavljajo nadzor nad njo. 

 

Ločimo tudi po notranjih pravilih in vzorčnih notranjih pravilih. 

 

Kaj pa potem pomeni pojem vzorčna notranja pravila?

So že vnaprej pripravljena notranja pravila, katera so bila pripravljena iz strani drugih istovrstnih oseb za njihovo uporabo ali širšo uporabo. 

 

Kaj morajo notranja pravila in vzorčna notranja pravila vsebovati?

 

Vzorčna notranja pravila morajo:

  • biti sestavljena v takšnem načinu, da jih je mogoče prevzeti v celoti iz strani drugih
  • vključevati potrebujejo navodilo za prevzem:
    • opis postopka prevzema vzorčnih notranjih pravil 
    • določitve dovoljenega obsega prilagoditve določb, ki se nanašajo na status, druge notranje lastnosti osebe ali notranjo organizacijo, katera prevzema vzorčna notranja pravila
    • opis postopka izvedbe predhodne priprave

 

Po obveščenem prevzemu vzorčnih notranjih pravil pri Arhivu RS, morajo notranja pravila še vsebovati: 

  • matično številko
  • poštni naslov
  • naziv
  • sedež oz. naslov
  • ime lastnika vzorčnih notranjih pravil 
  • številko in datum odločbe potrditve vzorčnih notranjih pravil 
  • elektronski naslov

 

Zakaj potrebujemo notranja pravila? 

Glavni razlog zakaj potrebujemo notranja pravila je: 

  • Pomembna so iz vidika, da podjetje zagotavlja in ohrani pravne veljavnosti elektronsko hranjenih dokumentov. 

 

Kdo pa določa zakone o notranjih pravilih? 

Določa jih Zakon o varstvu dokumentarnega in arhivskega gradiva ter arhivih (ZVDAGA)

 

ZVDAGA vsebuje člene, ki opredeljujejo sprejem in določanje notranjih pravil, globo v primeru kršenja zakona, poslana notranjih pravil državnemu arhivu za potrditev iz njihove strani, itd.:

 

  • ‘’Javnopravna oseba, ki bo zajemala ali hranila gradivo v digitalni obliki, in ponudnik storitve zajema in hrambe oziroma spremljevalnih storitev morata sprejeti notranja pravila v skladu s tem zakonom’’ (18. čl. ZVDAGA)
  • ‘’Javnopravna oseba, ki bo zajemala in hranila gradivo v digitalni obliki, razen organov državne uprave, in ponudnik storitev zajema in hrambe dokumentarnega gradiva v digitalni obliki ter ponudnik spremljevalnih storitev glede zajema ali hrambe gradiva v digitalni obliki, ki izvaja storitve za javnopravne osebe, obvezno pošljejo svoja notranja pravila v potrditev državnemu arhivu.’’ (19. čl. ZVDAGA)

 

Zgoraj smo vam v branje dodali dva izseka členov iz ZVDAGA. 

 

Z upoštevanjem zakonodajne ureditve se izognete oglobitvi podjetja in se tako posledično izognete večji izgubi denarja po nepotrebnem. Ter z upoštevanjem zakonodajne ureditve glede notranjih pravil tudi vaše podjetje lažje in boljše posluje. 

 

Notranja pravila v digitalizaciji podjetja

V zgornjem poglavju smo govorili o pomenu pojmov notranja pravila, vzorčna notranja pravila in zakaj jih sploh potrebujemo. Sedaj pa je napočil čas da se posvetimo notranjim pravilom v digitalizaciji podjetja. 

 

Oziroma predno se lotimo tega, na hitro ponovimo kaj sploh pomeni pojem digitalizacija podjetja. 

 

Digitalizacija podjetja je implementacija oziroma integracija tehnologije, ki spreminja način delovanja podjetij ali organizacij na različnih področjih, storitvah in kanalih.  Spreminja tudi komunikacijo s strankami, poslovnimi partnerji in na splošno interno komunikacijo v celotnem podjetju ali organizaciji. 

 

Z digitalizacijo podjetja so prispeli drugi izzivi. Predhodno so se notranja pravila postavljala znotraj podjetja, nato pa so papirje odnesli na pošto in jih pošiljali. Ta proces potrjevanja notranjih pravil je lahko trajal kar nekaj časa. 

 

Vendar sedaj z digitalizacijo podjetij se je sistem pošiljanja notranjih pravil in prav tako tudi vzorčnih notranjih pravil poenostavil. Pošlje se jih preko spletnega portala v samo parih klikih. 

 

ZAKLJUČEK

Digitalizacija podjetja je zelo dobro vplivala na notranja pravila. 

 

Čeprav tudi z njo lahko prihaja do nekaj težav. In točno zaradi tega so v podjetju PIA, informacijski sistemi in storitve, d.o.o; ki se ukvarja z digitalizacijo podjetij in digitalnimi rešitvami,  izdelali sistem ODOS, ki vseh organizacijam, podjetjem, občinam, itd; ponuja enostavnejše poslovanje. Znotraj sistema ODOS to pa tudi dodali modul vzorčna notranja pravila z namenom, da vsem uporabnikom sistema ODOS olajšajo postopek priprave notranjih pravil. 

 

Več lahko izveste tu: 

Za pravilno delovanje strani uporabljamo piškotke... Hočem vedeti več...

Kaj so piškotki (ang. »cookies«)? Piškotki so majhne tekstovne datoteke na vašem računalniku, v katerih se shranjujejo informacije o tem, kolikokrat obiščete našo stran in kaj vas v teh obiskih zanima. Piškotki ne vsebujejo nobenih osebnih podatkov oz. informacij, ki bi vas lahko identificirale. Zakaj so piškotki potrebni? S pomočjo piškotkov vam lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo na spletni strani. Tako se npr. v piškotke lahko beležijo vaše preference in nastavitve, vnosi v spletne obrazce in informacije za prijavljene uporabnike. V spletnih trgovinah se v piškotke beležijo izdelki v nakupovalni košarici, priljubljeni izdelki, ostali podatki o nakupu itd. S pomočjo piškotkov lahko beležimo statistiko spletne strani in tako lažje odkrijemo in odpravimo morebitne napake ter vam ob naslednjih obiskih ponudimo boljšo vsebino oz. primernejšo ponudbo. S pomočjo piškotkov vam morebitni oglaševalski partnerji lahko servirajo relevantne oglase. Nekateri piškotki so nujno potrebni za samo delovanje spletne strani, medtem, ko se ostali lahko shranijo, le če se s tem strinjate. Katere piškotke uporabljamo? Uporabljamo naslednje piškotke: 1. Lastni piškotki (ang. »local cookie/first party cookie«) so s spletnega mesta, ki si ga uporabnik ogleduje, in so lahko trajni ali začasni. Spletna mesta te piškotke uporabljajo za shranjevanje informacij, ki jih bodo znova uporabila, ko uporabnik naslednjič obišče to mesto. 2. Drugi piškotki (ang. »third party cookie«) izvirajo od drugih, partnerskih spletnih mest (npr. Google Analytics). Tretje strani lahko na ta način zbirajo podatke o uporabnikih različnih spletnih mest in jih uporabljajo za različne namene, od oglaševanj, analitike pa do izboljšave svojih produktov. Več o Google Analytics si lahko preberete tu. Kaj bomo s podatki, ki so zbrani s pomočjo piškotkov? Podatkov, zbranih s pomočjo piškotkov ne bomo posredovali tretjim osebam. Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate tudi v vašem spletnem brskalniku. Za informacije o nastavitvah za piškotke izberite spletni brskalnik, ki ga uporabljate. Internet Explorer 9 Internet Explorer 7 in 8 Mozzila Firefox Chrome Safari (stran v angleškem jeziku) Opera (stran v angleškem jeziku) Če piškotke izklopite, spletna stran ne bo delovala optimalno oz. bodo nekatere funkcionalnosti onemogočene. Tudi pri izklopu vseh piškotkov bo brskalnik še vedno pridobival določene informacije, ki so potrebne za osnovno delovanje naše spletne strani.

Zapri okno